POWRÓT DO ARTYKUŁÓW

PBI - praktyczne wykorzystanie funkcji "SWITCH" do parametryzowania przedziałów.


Jeśli spotykamy się z koniecznością zdefiniowania przedziałów bądź przypisania parametrów możemy podobnie jak w excelu wykorzystać funkcję "IF" czyli popularne: "jeżeli". Jednak w Power BI bardziej optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie funkcji "SWITCH", dzięki której w bardzo elastyczny i intuicyjny sposób możemy dowolnie definiować parametry. W poniższym przykładzie mamy tabelkę z cenami poszczególnych produktów oraz ich sprzedażą ilościową i wartościową.


przykład

Chcielibyśmy przypisać odpowiednie oznaczenia cen w taki sposób, aby produkty tańsze od 20 zł nazywały się "bardzo tanie", produkty z przedziału 20-50 zł jako "tanie", przedział 50-80 zł to produkty "średnie", 80-100 zł - produkty "drogie", zaś produkty droższe od 100 zł - produkty "bardzo drogie". Poniżej pokazałem przykład wykorzystania funkcji "SWITCH" do uzyskania zamierzonego celu. Ważna uwaga - tworzymy kolumnę kalkulowaną, a nie miarę.


przykład

W efekcie uzyskujemy tabelkę, gdzie możemy zagregować dane wg wcześniej zdefiniowanych parametrów.


przykład

Jednak sposób prezentowania danych w powyższej tabelce nie jest zadowalający z uwagi na alfabetyczne sortowanie poziomów cen. Aby rozwiązać problem tworzymy bardzo podobną kolumnę kalkulowaną za pomocą funkcji "SWITCH", którą wykorzystamy do sortowania tabeli z opisowym poziomem cen.


przykład

Teraz wystarczy w widoku danych posortować kolumnę "Poziom cen" wg kolumny "Poziom_cen_sort"


przykład

W wyniku naszych działań efekt jest zgodny z oczekiwaniami.


przykład