Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

POWRÓT DO ARTYKUŁÓW

Tableau - nowe podejście do analityki wizualnej


Tableau obok Qlik'a i kilku innych dostawców jest liderem w zestawieniu firmy Gartner dotyczącym rozwiązań BI. Swoją pozycję zawdzięcza nowatorskiemu podejściu do tzw. analityki wizualnej. Dzięki narzędziom Tableau można w bardzo szybki sposób stworzyć interaktywne raporty i wizualizacje nie dysponując specjalistyczną wiedzą z zakresu IT.

Tableau to system, który pozwala w szybki (technologia in-memory) i bardzo efektywny sposób analizować dane. System ten kładzie główny nacisk na wizualizację danych. Dzięki zastosowaniu licznych wykresów i map można dostrzec ciekawe zależności i trendy. Kompilacja elementów wizualizacyjnych w dashboardach wraz z możliwością interaktywnego filtrowania i drążenia danych pozwala analizować różne scenariusze i testować hipotezy biznesowe. Technologia in-memory zapewnia szybką prace z danymi, ponieważ są one przetwarzane w pamięci operacyjnej komputera po ich uprzednim załadowaniu, co eliminuje wady związane z niedostatecznie szybkim transferem danych wykorzystywanych do bieżących analiz z baz zewnętrznych.

Rozwiązania Tableau kładą duży nacisk na warstwę wizualną. Wykorzystanie odpowiednich wizualizacji, obejmujących liczne wykresy, mapy i schematy pozwala lepiej analizować rzeczywistość i wychwytywać ciekawe zależności.

Obsługa narzędzia jest łatwa i przyjemna. Zmieniając zakres danych poprzez filtrowanie lub wgłębiając się niżej w dane od razu widzimy efekty naszych działań. W ten sposób bardzo szybko możemy przeanalizować różne kombinacje danych w poszukiwaniu odpowiedzi na zadane pytanie.

Poniżej zaprezentowałem kilka przygotowanych przeze mnie dashboardów pozwalających ocenić funkcjonalność i użyteczność programu Tableau w tym zakresie. Pierwszy dashboard to spojrzenie na kategorię produktową w danym roku (tutaj 2012). Wykres bąbelkowy ze sprzedażą i marżą pełni rolę filtra. Klikając dowolną podkategorię zaktualizujemy dane w pozostałych widokach dashboardu. Dashboard pokazuje informacje o dynamice sprzedaży wartościowej i ilościowej rok do roku, a także poziomie marży realizowanej na podkategoriach. Dolny wykres bąbelkowy pozwala lepiej zrozumieć, jakie czynniki wpływają na dynamikę wartościową, tj. w jakim stopniu zależy ona od zmian sprzedaży ilościowej i średniej ceny. Wykres kolumnowy pokazuje sprzedaż podkategorii według segmentu klienta i kanału sprzedaży. Zmieniając parametr określający liczbę produktów najlepiej się sprzedających uzyskamy odpowiednie TOP sprzedaży dla wybranej podkategorii.



Kolejny przykład to analiza czasowa sprzedaży kategorii mebli. Ważnym elementem niniejszego dashboardu są pola filtrowania, które pozwalają zobaczyć przebieg czasowy sprzedaży dla kombinacji różnych lokalizacji, kanałów sprzedaży i segmentów klienta. Filtry geograficzne są ze sobą powiązane. Wybór kontynentu determinuje widok państw, które dostosowują się do wyboru (ograniczenie tylko do państw należących do danego kontynentu).



Na trzecim dashboardzie pokazałem sprzedaż kategorii "meble" na kontynencie europejskim. Mapa pełni także funkcję filtra. Klikając na dowolne państwo lub kilka państw zaktualizujemy tabele z danymi dotyczącymi sprzedaży podkategorii produktowych.



Więcej informacji na mojej stronie internetowej, poświęconej rozwiązaniom BI: www.bi4u.cba.pl