Hejnice; fot. Rafał Kraska

Hejnice - perła Gór Izerskich

Będąc w okolicy Świeradowa - Zdroju lub Szklarskiej Poręby warto zrobić wycieczkę do Czech, aby odkryć wyjątkową miejscowość - Hejnice. Jest to ważne centrum pielgrzymkowe naszych południowych sąsiadów. Hejnice mają bardzo bogatą historię sięgającą XIII wieku, związaną z legendą o cudownym uzdrowieniu chorej żony i dziecka biednego rzemieślnika. Rzemieślnik ten w podzięce za cud przymocował do lipy, stojącej w miejscu dzisiejszego kościoła figurkę Bogurodzicy, którą wcześniej zakupił od rzeźbiarza z Żytawy. Dziś możemy figurkę tę - zwaną Mater Formosa obejrzeć w głównym ołtarzu hejnickiej bazyliki.

Przyjeżdżając do Hejnic postanowiliśmy na początek zdobyć szczyt Oresnik, górujący nad miejscowością. Prowadzi do niego czerwony szlak, wiodący przez uroczy bukowy las, stanowiący idealną ochronę przed słońcem w upalny dzień. Po drodze mijaliśmy wiele nietypowych form skalnych. Miejscowych turystów było niewielu, ale krótkie pogawędki z Czechami poza zwyczajowym "dobry dień" były bardzo miłe.

Sam szczyt jest wyjątkowy. Jest to właściwie forma skalna, na którą prowadzą wykute w skale, strome schody. Grupa starszych Czechów widząc, że idziemy z małymi dziećmi ostrzegała nas, że Vyhlidka Oresnik jest niebezpieczna. Ja jednak wcześniej bardzo dokładnie przeanalizowałem sytuację i oceniłem ryzyko stwierdzając, że przy właściwej pogodzie i odpowiednich środkach bezpieczeństwa (kask i szelki asekuracyjne dla dzieci, wprowadzanie dzieci pojedynczo, właściwa dyscyplina) zagrożenie praktycznie nie istnieje. Każdy z członków rodziny zdobył Oresnik i mógł rozkoszować się wspaniałym widokiem na Hejnice i okolice.

Po zejściu w dół postanowiliśmy zwiedzić bazylikę. Mieliśmy okazję uczestniczyć w mszy świętej po czesku, co było ciekawym przeżyciem zwłaszcza dla dzieci. Po mszy świętej podeszliśmy do ołtarza głównego, zwanego "ołtarzem ułudy". Dopiero z bliska można się przekonać, że barokowa forma ołtarza jest tylko malowidłem na ścianie.

Hejnicka bazylika powstała w latach 1722 - 1729 w miejscu pierwotnego kościółka. Jest to największa budowla sakralna w regionie libereckim. Kopuła główna ma szerokość 15 m i wysokość 35 m. Kościół zdobią ołtarze będące przykładami sztuki szczytowego baroku. Perłą wnętrz bazyliki są neobarokowe freski z motywami nowotestamentowymi z początku XX wieku. Szczególnie wartościowe są również organy.

Tuż obok bazyliki znajduje się klasztor wzniesiony w latach 1692 - 1696 dla zaproszonych do Hejnic franciszkanów. Dzisiaj jest tutaj dom pielgrzyma oraz centrum edukacyjno - konferencyjne.

Hejnice już w średniowieczu były celem licznych pielgrzymek. Pielgrzymi zmierzający do sanktuarium mijali miejscowość Lazne Libverda, gdzie raczyli się wypływającą ze źródeł wodą. Z uwagi na cenne właściwości, a może po prostu orzeźwiający smak nazwano ją "Bożą Wodą". Także my wracając z Hejnic zatrzymaliśmy się w tym niewielkim, ale urokliwym uzdrowisku, aby spróbować słynnej wody. Zaiste jej smak jest wyjątkowy. Orzeźwienie, zwłaszcza w upalny dzień jest gwarantowane.

Trasa: Hejnice, bazilika Minor ? Ořešník | mapa-turystyczna.pl
Bazylika i Oresnik Bazylika i Oresnik Szlak przez Hejnice Szlak przez Hejnice Na szlaku Na szlaku
Na szlaku Na szlaku Oresnik Oresnik Zejście z Oresnika Zejście z Oresnika
Widok z Oresnika Widok z Oresnika Widok z Oresnika Widok z Oresnika Bazylika Bazylika
Ołtarz główny Ołtarz główny Kopuła bazyliki Kopuła bazyliki Lazne Libverda Lazne Libverda