Kalwaria Wejherowska; fot. Rafał Kraska

Wejherowo - duchowa stolica Kaszub

Będąc nad morzem w okolicy Władysławowa bądź Karwi warto wybrać się na wycieczkę do Wejherowa, które słynie z Kalwarii Wejherowskiej - kompleksu zabytkowych kaplic zlokalizowanych na morenowych wzgórzach wokół miasta. Wejherowo położone jest bardzo malowniczo. Niekiedy mamy wrażenie, że jesteśmy gdzieś w górach zamiast w północnej części Polski. Zapewne malowniczy krajobraz miał wpływ na decyzję fundatora miasta - Jakuba Wejhera, który w XVII wieku wybudował tutaj nową osadę. Na okolicznych wzgórzach powstały natomiast obiekty architektury sakralnej, nawiązujące do Jerozolimy i wydarzeń związanych z męką Jezusa Chrystusa. Odległości między obiektami i ich rozkład odpowiadają podobno oryginałowi jerozolimskiemu.

Kalwaria jest największą atrakcją Wejherowa. W okresie Wielkiego Postu organizowane są Misteria Męki Pańskiej, które przyciągają licznych pielgrzymów. Aby przejść cały szlak kalwaryjski potrzeba troszkę czasu. Będąc w Wejherowie z małymi dziećmi postanowiliśmy zwiedzić jedynie Stare Miasto, część Kalwarii Wejherowskiej oraz park. W starym ratuszu na rynku otrzymaliśmy mapki i foldery turystyczne, które bardzo ułatwiły nam zaplanowanie wycieczki. Postanowiliśmy zwiedzać Wejherowo szlakiem tzw. kaszubskich nut. Była to świetna zabawa dla wszystkich, polegająca na odnajdywaniu w terenie punktów z charakterystycznymi nutkami. A punkty te zlokalizowane były we wszystkich, najbardziej atrakcyjnych turystycznie częściach miasta.

Szlak rozpoczyna się przy Kościele Klasztornym Św. Anny - najstarszym zabytku miejskim. Jest to piękna świątynia z cudownym wizerunkiem Matki Bożej Wejherowskiej, czczonej jako Uzdrowienie Chorych na duszy i ciele . Nieopodal znajduje się rynek, przy którym na uwagę zasługuje ratusz z 1908 roku, kolegiata oraz pomnik fundatora Wejherowa. Spacerując starą, a później nowszą częścią miasta dotarliśmy do Filharmonii Kaszubskiej - nowoczesnego gmachu nawiązującego do kształtu łodzi. Stąd już tylko kilka kroków uliczką pod górę, aby znaleźć się na kalwaryjskim szlaku. W miejscu, gdzie rozpoczęliśmy wędrówkę po Kalwarii właściwie jest jej koniec. Znajduje się tutaj Grób Chrystusa, Kościół Trzech Krzyży oraz kaplica: "Przybicie do Krzyża". Zatem wędrowaliśmy w przeciwnym kierunku, mijając zabytkowe kaplice, bramy, domki. Szlak kalwaryjski jest bardzo piękny. Dokoła szumi las, droga wiedzie raz w górę, raz w dół przypominając górskie ścieżki, słychać śpiew ptaków. Obcowanie z dziewiczą przyrodą pozwala zachować podniosły nastrój i sprzyja kontemplacji.

Po minięciu Pałacu Piłata i Kaplicy Podjęcia Krzyża można przejść przez ulicę, aby pospacerować po rozległym Parku im. A.Majkowskiego. Jest to miejsce atrakcyjne dla każdego. My skorzystaliśmy z możliwości popływania rowerami wodnymi po uroczym stawie. Później dzieci wyszalały się na kilku placach zabaw. Na koniec podziwialiśmy z zewnątrz piękny Pałac Przebendowskich i Keyserlingków, kształtem i wyglądem nawiązujący do willi południowych Włoch. Zrobiliśmy niezłe kółko, ponieważ po wyjściu z parku znaleźliśmy się w okolicy miejsca, gdzie zaczęliśmy naszą wędrówkę. Wszyscy zgłodnieliśmy, więc pospacerowaliśmy na rynek, aby w jednej z tamtejszych restauracji przekąsić co nieco, delektując się widokiem i klimatem tego uroczego miasteczka.

Rynek i kolegiata Rynek i kolegiata Stare Miasto Stare Miasto Kościół Św.Anny Kościół Św.Anny
Cudowny obraz Cudowny obraz Kalwaria Kalwaria Kościół Trzech KrzyżyKościół Trzech Krzyży