Panorama Wilna; fot. Rafał Kraska

Wilno

Wilno - największe miasto i stolica Litwy. Jednak z uwagi na historię bardzo drogie polskim sercom. Podobnie jak kiedyś Polska i Litwa tworzyły jeden organizm państwowy, tak i dzisiaj przyjeżdżając tutaj czujemy, jak byśmy byli w miejscu, które równocześnie jest litewskie i polskie.

Bardzo ucieszyłem się, kiedy dostaliśmy z siostrą zaproszenie do odwiedzenia Wilna. Zaprosił nas Zbysław - Polak, którego moja siostra poznała podczas pracy nad pewnym projektem. Do Wilna dotarliśmy o godzinie 4 nad ranem rejsowym autobusem z Warszawy. Zbysław już na nas czekał. Po przyjacielskim przywitaniu pojechaliśmy od razu do Ostrej Bramy, bo wg Zbysława od tego miejsca należało obowiązkowo rozpocząć pobyt w Wilnie. Po krótkiej modlitwie udaliśmy się do mieszkania Zbysława na odpoczynek. Nasz przyjaciel mieszkał w 4 - pokojowym mieszkaniu na wileńskim blokowisku z żoną i szóstką dzieci. Siódme dziecko było w drodze. Po krótkiej drzemce, podczas obfitego śniadania mieliśmy okazję poznać tą wspaniałą i serdeczną rodzinę, u której przez cały pobyt czuliśmy się jak u siebie w domu.

Zbysław był wspaniałym przewodnikiem. Oprowadził nas po wszystkich najważniejszych miejscach w Wilnie. Jako ojciec szóstki dzieci posiadał wygodną furgonetkę, którą wykorzystaliśmy do przemieszczania się między różnymi dzielnicami. Podczas naszego pobytu w Wilnie było bardzo zimno. Nic dziwnego, bo taka aura dla grudnia nie jest tam rzadkością. Dlatego zamiast długich spacerów skoncentrowaliśmy się na odkrywaniu ciekawych zabytków, w środku których mogliśmy liczyć na ciepłą i przytulną atmosferę. Taki wspaniały, ciepły klimat panował w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia na Starym Mieście. Znajduje się tam obraz Jezusa Miłosiernego, namalowany przez Eugeniusza Kazimirowskiego w 1934 roku wg wskazówek Świętej Faustyny. Mimo że bardziej znaną wersją jest obraz Adolfa Hyły z 1944 roku eksponowany w Krakowie, to warto wiedzieć, że pierwotny wizerunek znajduje się właśnie w Wilnie.

Święta Faustyna spędziła w tym mieście kilka lat. Klasztor na Antokolu, w którym mieszkała został gruntownie odrestaurowany. W odtworzonej celi czczone są relikwie zarówno jej, jak i bł. Michała Sopoćki.

Wileńskie Stare Miasto zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Znajdują się tu liczne kościoły, cerkwie i synagogi. Na uwagę zasługuje klasycystyczna bazylika archikatedralna, będąca jednym z miejsc spoczynku królów Polski, gotycko - renesansowy kościół bernardynów, gotycki kościół św. Anny oraz bardzo okazały, barokowy kościół św. Piotra i Pawła na Antokolu.

Nieopodal Starego Miasta, na szczycie Góry Zamkowej wznosił się zamek, którego historia sięgała XIV wieku. Jego pozostałością jest Baszta Giedymina, skąd roztacza się wspaniały widok na Wilno, a także sąsiednią Górę Trzykrzyską.

Będąc w Wilnie obowiązkowo należy odwiedzić cmentarz na Rossie, gdzie oprócz grobów wielu znanych Polaków znajdziemy miejsce pochówku matki Józefa Piłsudskiego i serca Marszałka.

Wilno jest tak bogate w zabytki, że będąc tutaj za każdym razem można odkryć coś nowego. Z uwagi na niesprzyjającą aurę nie mogłem rozkoszować się spokojnymi spacerami po mieście, ale starałem się zobaczyć jak najwięcej atrakcyjnych miejsc. Dzięki Zbysławowi i jego furgonetce mogliśmy zobaczyć także okolice Wilna, których krajobraz bardzo nas zaskoczył. Wzgórza, strome urwiska i skarpy, a także doliny sprawiły, że tutejsze rzeki: Wilia i Wilejka skojarzyły się nam z rzekami górskimi. Wyjeżdżałem z Wilna zachwycony, ale z pragnieniem, aby odwiedzić to miasto w bardziej kolorowej porze roku. Wiosną i latem musi być tutaj przepięknie.

Ostra Brama Ostra Brama Katedra Katedra Katedra Katedra
Góra Trzykrzyska Góra Trzykrzyska Makieta zamku Makieta zamku Panorama Starego Miasta Panorama Starego Miasta
Panorama Wilna Panorama Wilna Na Starym Mieście Na Starym Mieście Kościół bernardynów Kościół bernardynów
Klasztor Siostry Faustyny Klasztor Siostry Faustyny Cmentarz na Rossie Cmentarz na Rossie Cmentarz na Rossie Cmentarz na Rossie
Okolice Wilna Okolice Wilna Okolice Wilna Okolice Wilna Okolice Wilna Okolice Wilna